Dat veel Simmers ontevreden zijn, is duidelijk — onder elke social media-post regent het klachten. Maar hoe groot de frustratie ook is, de verslaving aan de god-like simulatiegame blijft sterk. Toch viel de community massaal voor de charmes van het Zuid-Koreaanse inZOI toen de eerste beelden verschenen. Liefde op het eerste gezicht? Zeker. Maar die liefde bleek van korte duur…
In inZOI kruip je als stagiair bij AR COMPANY in de rol van buurtmanager. Je begeleidt verschillende ‘Zoi’, elk met hun eigen persoonlijkheid, doelen en behoeften. Klinkt bekend, toch? Maar de game heeft wél een eigen smoelwerk. Vooral de opvallend realistische grafische stijl deed bij veel spelers het hart sneller kloppen.
De game kwam op 28 maart uit in early access — en dat weerhield duizenden fans er niet van om meteen te kopen. Op de releasedag gingen zo’n 90.000 spelers van start met hun nieuwe virtuele leven. Maar dat aantal bleef niet lang hangen. Binnen twee weken was minder dan 15% van de spelers nog actief.
Hoe komt dat? De online reacties geven een duidelijk beeld: alleen een mooi uiterlijk is niet genoeg. De grootste klacht is dat inZOI simpelweg te weinig content biedt — iets wat deels te verklaren valt door de early access-status. Tegelijkertijd worstelen veel spelers met de hoge systeemvereisten. Zelfs op goed uitgeruste pc’s draait de game niet altijd soepel.
Dus: komt inZOI hier nog van terug? Moeten we dan toch maar genoegen nemen met De Sims… en de bugs? Of vestigen alle hoop op het langverwachte Paralives?